Inspirace Novinky Zajímavosti

Nespavost a její příčiny

Jak usnout během několika minut

Věděli jste, že v České republice trpí nespavostí až 30 % lidí? Nespavost, nazývaná také jako insomnie, je poruchou spánku, která se vyznačuje obtížným usínáním a také brzkým ranním probouzením. Jaké jsou příčiny nespavosti a jak ji řešit? A co se skrývá pod názvem „koronasomnie“?

PŘÍČINY NESPAVOSTI

Příčin nespavosti může být celá řada. Mezi ty nejčastější patří stres spojený s nadměrnou pracovní zátěží a negativní vlivy prostředí, mezi které se řadí hluk, světlo, chlad, teplo, prodělaná nemoc, alergie nebo anebo špatně zvolená matrace. Někteří lidé se potýkají s takzvanou chronickou nespavostí. Tou trpí člověk tehdy, pokud má po dobu alespoň jednoho měsíce problémy se spánkem třikrát nebo vícekrát týdně. Pokud tento stav přetrvává několik měsíců nebo let, může vést k vážným zdravotním komplikacím, je proto na místě co nejdříve navštívit lékaře.

JAK NESPAVOST ŘEŠIT?

Existuje několik doporučení, díky kterým můžete nad nespavostí vyzrát. Základem je bezesporu úprava životního stylu a spánkových návyků. Ideálně byste měli chodit pravidelně spát ve stejnou dobu a také ve stejnou dobu vstávat. Poslední jídlo byste si měli dát minimálně dvě hodiny před spánkem a před usnutím nepracovat, nekouřit, nepít alkohol a nepouštět si příliš hlasitou hudbu. Před spaním byste v ložnici měli také vyvětrat a spát ve tmě a v tichu. Investovat byste měli do kvalitní matrace, která vašemu tělu poskytne dostatečnou oporu a předejde častému nočnímu probouzení. Pokud tato doporučení nepomohou, váš lékař vám může předepsat léky, které by se však neměly brát dlouhodobě.

KORONASOMNIE: NESPAVOST SPOJENÁ S KORONAVIREM

V posledních měsících se v souvislosti s nespavostí a pandemií koronaviru často mluví o takzvané „koronasomnii“. Současná koronavirová krize totiž ještě znesnadnila usínání a narušila kvalitní spánek. Například v Číně během největší vlny koronaviru stoupla nespavost z 14,6 % na 20 %, v Řecku se s nespavostí dokonce podle průzkumu potýká více než 40 % populace a i v České republice se znatelně zvýšil počet lidí s poruchou spánku. Koronavirus totiž narušil denní rutinu a běžné prostředí, takže je pro lidi náročné udržet neporušený rytmus bdění a spánku.

A jak „koronasomnii“ řešit? Pokud se jedná o dlouhodobý problém, měli byste vyhledat odbornou pomoc, jedním z důležitých pravidel je také nepracovat v posteli a omezit sledování zpráv před spaním.

Komentáře

Mohlo by se vám líbit